Comments on: ليعلموا أنّا لسنا خُلعاء http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641 مُقارَباتٌ في مُتَّصَلِ الزَّمَكانِ Thu, 04 Oct 2012 13:52:43 +0000 hourly 1 http://wordpress.org/?v=3.8.3 By: ابو مؤمنhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1723 Sat, 24 Nov 2007 20:59:12 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1723 أول الغيث قطرة

وأنتم القاطرة اللتى تتجه الى الحرية

]]>
By: tamerhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1707 Tue, 23 Oct 2007 11:06:15 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1707 Ahmed,
Ahen menka ya khale3a el qama anta

]]>
By: أحمد مصطفىhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1706 Sun, 14 Oct 2007 19:21:38 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1706 تحياتى لك

وعموما انا قصدت توضيح راى لا اكثر

وانا زى ما قلت لك قبل المهم هو الشعب

عشان كده احنا لازم نعمل على توعيتهم
وزى ما المثل بيقول ابدا بنفسك فانا بدات فعلا
بكشف بعض المدحين والمنافقين عشان الناس تعرفهم
ويريتك تزور مدونتى وتقولى رايك http://alexandy.blogspot.com/
مع تحياتى
أحمد مصطفى

]]>
By: ألِفhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1705 Thu, 11 Oct 2007 12:33:29 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1705 و لا يهمك، الوب قاعدة علىطول.

طبعا رأيك به وجاهة لو مسكنا بعض تفصيلاته. لكن يهمني أننا ما نعممش لأن على الدرجة دي من التعميم أي رأي في الدنيا ممكن يكون صح، حتى المؤامرة الماسونية العالمية على كفر طهرمس.

أكيد فيه بعض الناس ال نزلت المظاهرات علشان هي حاجة جديدة و “كوول” اكتشفت بعد شوية قد إيه هي حاجة ممكن تكون مهمة و فعالة و اكتشفوا عن بلدهم ما كانوا لا يعلمونه. و أكيد فيه ناس اشتغلت شوية و بعدين بطلوا لأي سبب؛ في رأيي مش مطلوب كل حد يسخّر حياته للنضال علشان نعتبر الناس صادقين أو النضال فعال، الناس هتتغير، دا أكيد. و حتى النجوم ال بيتصوروا فدول وجودهم مطلوب لأنهم يشكلوا حلقة وصل ما بين الناس الجديدة و الناس القديمة و يعطوا الحركات وجوه و ديمومة؛ مش معقول الناس تشتغل و هم لابسين شرابات على دماغهم أو ينادوا بعض من غير أسماء زي النُسّاك ما بيعملوا باعتبار أن الأسماء دلالة على التفرد و التميز و هم عاوزين يذوبوا في الكل!

من ناحية ثانية، لو نرجع لموضوع التدوينة دي تحديدا، فأنا حين ذكرت الناس ال تسافر و تصرف فلوسها فأنا لا أتكلم عموما، و لا أتكلم عن ال يسافر علشان يحضر مظاهرة في العاصمة؛ أنا أتكلم هنا تحديدا عن فعاليات لها علاقة بمناهضة التعذيب خصوصا (شوف الروابط في تعليقي السابق علشان تفهم قصدي) و هي مش من الفعاليات ال سُلّط عليها أضواء إعلامية وقت حدوثها و ما كانش فيه صحافة و فضائيات، دول ناس مشاهير تحملوا عناء علشان يوثقوا حالات تعذيب في الريف من غير دوشة و يشجعوا أهالي الضحايا يطالبوا بالقصاص. دا مجرد مثال.

الموضوع مش عقيم للدرجة ال بيصورها تعليقك الأول.

]]>
By: أحمد مصطفىhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1704 Thu, 11 Oct 2007 09:49:24 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1704 اسف لغيابى

انا عارف انا الحركات ليها دور مهم لكن دا فى حالة انها نزلت الشارع واحتكت بالناس لكن نظام المؤتمرات دا مبيجبش نتيجة

غير ان الموضوع يفضل صفوة فى صفوة
وبالنسبة للناس اللى بتسافر وتتعب نفسها
وتصرف فلوسها فيشرفنى انى اقولك انى عملتها كام مرة وخصوصا انى من الاسكندرية
وطبعا اغلب الفعاليات فى القاهرة
لكنى اكتشفت ان فى ناس بتحب مصر وفى غيرهم بيجوا عشان يركبوا الموجة ويقول كلمتين لأى جريدة عشان صوره تنزل ويتقال انه رجل معارضة محترم
والنوعية دى عشان تكشفهم تابع المظاهرات ساعة الضرب او الاحتكاك مع الامن

عندك مثلا عم فؤاد نجم شوف صحته على قده ازى لكن بيقف ويزق وياوح
وا. محمد عبدالقادوس كانواقف جانبى وبيضرب فى العساكر

لكن واحد من نوعية ا . جورج اسحق بيعمل ايه غير يتصور ويقول كلمتين

مع تحياتى

Hpl] lw’tn

]]>
By: ألِفhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1703 Sun, 30 Sep 2007 11:45:20 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1703 أهلا يا أحمد مصطفى.

طبعا الحل هو الشعب. و المجموعات دي هي جزء من الشعب، و في كل الحركات الشعبية لازم تبتدي من مجموعة ما تصبح هي بالتعريف صفوة اللحظة دي. مش لازم يكونوا الأغنى و لا الأكثر تعليما علشان نصفهم “بالصفوة”.

إنما أنت مش شايف أن أي من الحركات السابقة كانت مجدية أبدا؟
يعني الحملة ضد التعذيب مثلا ما حققتش أي مكاسب في رأيك؟ الحكومة لعقود كانت تنكر مجرد وقوع التعذيب، و اليوم اعترفت وزراة الداخلية بوقوعه، حتى لو أصرت أنها حوادث فردية؛ و وسائل الإعلام تناقش الموضوع يوميا و تواجه به ممثلي الحكومة؛ كما يقدم ضباط إلى التحقيق و المحاكمة، حتى لو لم يلقوا الجزاء العادل دائما (الخبر في الرابط الأخيرا مجرد خبر حديث لقيته و أظنك تعرف أن فيه زيه كثير). مش شايف خالص أن الحركات حفزت الناس أنهم يهتموا بالموضوع؟

طيب إيه رأيك في مقال يحيى فكري في الأخبار “الفوران في الشارع المصري وارتباك المعارضة”؟

موضوع “عاوزين يعملوا منظر” دي بقى هي ال مش موافقك عليها خالص. الناس ال بتسافر، و تكتب تقارير و تتعب نفسها و تصرف فلوسها و تتعرض لمخاطر أكيد ممكن يعملوا مناظر بطرق أوفر و آمن من كدا، فمش معقول تحكم على نياتهم أنت بكل سهولة كدا!

]]>
By: أحمد مصطفىhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1702 Sun, 30 Sep 2007 10:20:56 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1702 تحياتى لك ياباشا

لست متشاءم ولكنى اجدها مجرد حركة تنضم الى من سبقها
مجموعة صفوة وعايزين يعملوا منظر

الحل هو الشعب

وليس الحركات

مع تحياتى

]]>
By: واحد افتراضيhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1701 Tue, 18 Sep 2007 10:54:56 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1701 ألف.. كيف يمكن الاتصال بك ؟؟

]]>
By: سقراطةhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1700 Fri, 14 Sep 2007 23:33:01 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1700 “قادرين” على الفهم … غالبا
“راغبين” في الفهم … لا أظن

عليك أن ترى زملائي في الجامعة وسخريتهم من كلمة “ركيكة” باعتبارها بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في نار!

أحاول تخيل رد فعلهم، ليس فحسب على تاسيس لجنة ضد التعذيب إنما على شعار: لسنا خلعاء. أظن إنه لن يتعدى نكتة مثل لغة اللمبي، وقلة ستهتم أن تعرف معنى الكلمة أساسا.

بس سيبك إنت، إنت أستاذ في كتابة الشعارات، فاكر “خلوا سبيل علاء”. حاجة تخلي الواحد ينبسط بجد :)

]]>
By: ألِفhttp://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1699 Fri, 14 Sep 2007 13:43:00 +0000 http://zamakan.gharbeia.org/2007/09/11/185641#comment-1699 تعتقدين فعلا يا سقراطة أن العامة غير قادرين على فهم أو تعلم أو استنتاج معنى كلمة واحدة بسيطة عربية مثل “خلعاء” أو حتى تراودهم الرغبة في المعرفة! في فرق بين الجهل و الغباء.

رأيي أن اللهجات المحلية غنية و معبرة و كثيرا ما تلفت نظري تعبيرات مغرقة في العامية لكنها فصيحة جدا. دعك من لغة محطات الميكروباص.

لو صح كلامك يبقى ما فيش أمل!!

]]>