هذه الصفحة تعتمد على صفحات الطرز المتراصة (CSS)
| &lArr
2007/05/01

جربت أوبونتو؟

أوبونتو Ubuntu نظام تشغيل حر؛ مجاني و مفتوح المصدر، صُمم ليكون آدميا و موجه في الأساس لاستخدامات الأفراد على الحواسيب الشخصية.

يُوزع أوبونتو على قرص مدمج حي، يمكن باستخدامه تشغيل الحاسوب و استخدام وظائف النظام و البرمجيات المعلبة معه دون تثبيته على الحاسوب و دون أي تغيير في الأقراص الصلبة. لكن الوثائق التي تنشئها هنا لا يمكن حفظها إلا على أقراص خارجية أو شرائح ذاكرة. يمكنك إنزال ملف صورة القرص المدمج من موقع أوبونتو و تسجيلها على قرص بنفسك، أو استعارتها من صديق، أو إن كنت تعيش في جزيرة نائية، يمكنك أن تطلب إرسال الاسطوانة إليك بالبريد مجانا من موقعهم الذي توجد فيه خدمة مخصصة لهذا الغرض.

اسطوانة أوبونتو 6.10 و مغلفاتها

تضم التوزيعة الاعتيادية من أوبونتو برمجيات حرة تغطي كل ما يحتاجه المستخدم: متصفح الوب فيرفُكس، و عميل البريد و منظم البيانات الشخصية إفُلوشن، و محرر الصور جِمب، و حزمة برمجيات أوبن أفيس، إضافة إلى الأدوات التقليدية لإدارة الحاسوب و الملفات. و هي في ذلك تسعى لتغطية الحاجات الأساسية لغالب جمهور المستخدمين، و ليس إلى توفير بدائل عديدة تغطي ذات الوظائف و هو ما يتسبب عادة في حيرة المستخدمين المبتدئين و غير المتخصصين تقنيا في أي البرمجيات أصلح.

لقطة شاشة سطح المكتب في أوبونتو فيستي فاون و فيها برمجيات عدة أثناء الاستخدام

معظم المستخدمين لن يحتاجوا برمجيات إضافية، لكن في حال ما كانت لديك طلبات خاصة، أو كنت تحب تجريب و استكشاف البرمجيات فإن تثبيت برمجيات أخرى سهل جدا إذا ما كانت لديك وصلة سريعة بإنترنت إذ لا يتطلب أكثر من البحث عن برمجية تحقق الهدف المطلوب باستخدام أداة تثبيت و إزالة البرمجيات، ثم التأشير على البرمجية المنتقاة ليتم تنزيلها من مستودعات أوبونتو و تركيبها آليا. و بفضل تصميم هيكل نظام ملفات لينكس فإنك لن تحتاج لأن تشغل بالك بمكان التثبيت أو مواضع الملفات و لا العلاقات بينها، حيث يتولى النظام مسؤولية أن يعمل كل شيء كما ينبغي.

توجد من أوبونتو تنويعتان أساسيتان؛ الأولى تعتمد سطح المكتب جْنوم المعرب بالكامل تقريبا و إن كانت لي تحفظات على التعريب؛ و الأخرى اسمها كوبونتو، و تعتمد كى​دي​إي كسطح للمكتب، علما بأن أية إصدارة يمكن أن تعمل بأي واجهة بمجرد تثبيت الواجهة المطلوبة، و يمكنك أن تجرب الواجهتين و واجهات أخرى عديدة على نفس النظام، إلى أن تفضل إحداها.

توجد من أوبونتو تنويعات أخرى، مثل إدوبونتو المستهدف بها المدارس و الأطفال، كما يعمل أشخاص مستقلون على تخصيص إصدارات أخرى لا زالت في مراحل أبكر من التطوير موجهة نحو استخدامات أكثر تخصصا مثل التصميم البصري و الملتيميديا. تلك الإصدارات لا تختلف سوى في حزم البرمجيات المعلبة معها مبدئيا، و كما هو الحال في عالم البرمجيات مفتوحة المصدر فإن أي برمجية يمكن تعديلها لتعمل مع أي نظام.

يمكنك إن أردت اختبار مدى ملائمة النظام لاحتياجاتك و تلبيته لمتطلباتك أن تفسح له مكانا على القرص الصلب الذي عليه نظام تشغيلك الحالي و أن تثبته إلى جانبه، و أن تختار في كل مرة تشغل فيها الحاسوب أي النظامين تريد.

اللافت للنظر في أوبونتو هو مدى الانتشار و الشعبية اللتين حققهما حول العالم بالرغم من عمره القصير نسبيا؛ إذ كانت أول إصدارة له في أكتوبر 2004. فبسبب وجهة النظر التي يتبناها مصمموه و رعاته من أن نظم التشغيل الحرة يجب أن تكون متاحة للجميع دون حاجة لمعرفة تقنية متقدمة، و كذلك تركيزهم على المستخدمين و العنصر البشري في دورة تطوير النظام يوجد مستوى عال من التواصل و الشفافية بين الأطراف المعنية. رعاة المشروع يولون عناية خاصة للدعم الفني و للوافدين حديثا إلى نظام التشغيل لينكس، و الجميع يشجع طرح الأسئلة التقنية و إجابتها و تبادل المساعدة بين أفراد المجتمع الرقمي القائم حول أوبونتو، و تأسست العديد من المواقع و المنتديات المستقلة للدعم الفني و تبادل الخبرات بلغات مختلفة في أقاليم مختلفة، كما توجد خدمة دعم تقني تجارية تستهدف الشركات و المؤسسات التي ترغب في اعتماد أوبونتو كنظام تشغيل لأفرادها في العمل

يظهر هذا الاهتمام بالعنصر البشري للمشروع التقني في تصميمات الدعاية و المغلفات التي تسود فيها صور البشر من مختلف الأعراق، و كذلك في تصميم تيمات سطح المكتب ذاته، التي تستخدم الألوان الترابية الأليفة.

شاشة الولوج إلى النظام في إحدى إصدارات أوبونتو يبدو فيها حقل اسم الميتخدم في وسط صورة ثلاثة أشخاص يشكلون حلقة بأيديهم

لكننا عندما ننبهر بالانتشار السريع يجب أن لا ننسى أن أوبونتو هو فرع من نظام تشغيل حر آخر عريق هو توزيعة لينكس الشهيرة دِبيان؛ لذلك فهو ذو حسب و نسب في أوساط عائلات البرمجيات الحرة. بالإضافة إلى هذا فأوبونتو مدعوم من شركة جنوب أفريقية هي كانونِكال التي يملكها رجل الأعمال الثري المهتم بالعمل الخيري مارك شَتِلْوُرث ثاني السُّواح في الفضاء و أولهم من الأفارقة الذي أسس و كان يملك شركة الشهادات الرقمية ثُوته، و الذي أوقف مبلغ عشرة ملايين دولار من خلال منظمة أهلية لضمان استمرار مشروع أوبونتو.

إن جربت أوبونتو و أعجبك و قررت أن تتحول إلى مستخدم دائم و مواطن رقمي حر، فقد تجد من يساعدك في خطواتك الأولى مقابل دعوة على مشروب.

أوبونتو ليست مجرد اسم برمجية، بل هي في الأصل فلسفة أفريقية جنوبية إنسانية للغاية و سامية جدا. لا زلت لم أجد كلمة مفردة تعبر عنها و ذلك لشمولها، إذ تعرفها المصادر الإنجليزية بأنها تعني:

  • أنا موجود لأننا موجودون
  • أنا ما أنا عليه لأننا ما نحن عليه
  • الإنسان يكون آدميا من خلال البشر الآخرين

و يشرحها الأسقف دزموند توتو على أنها تعني

…من يتصف بالأوبونتو شخص منفتح على الآخرين و متواصل معهم، و هو يشُدُّ من أزرهم و يشجعهم، و في ذات الوقت لا تُشعره قدرتهم و نجاحهم بالتهديد أو الحسد، لأن لديه ثقة و اطمئنانا ذاتيين نابعين من معرفته بأنه جزء من كلٍ أكبر، و أنه يذوي عندما يهان الآخرون أو يذوون، أو عندما يُعذبون أو يُقمعون…

مزيج من العِشرة و الإنسانية و التراحم؛ و كذلك الاعتزاز بالنفس و القوة.

فلسفة أوبونتو تُعدُّ إحدى المبادئ التي تقوم عليها جمهورية جنوب أفريقيا الجديدة ما بعد العنصرية

جربت أوبونتو؟

(35) تعليقات

  1. طبعا يا معلم:)
    مبروك الإنضمام لمستخدمي ابونتو

      مالك @ 04:27 2007/05/01

  2. و إن كانت لي تحفظات على التعريب

    كأحد مترجمي جنوم في عربآيز (والمسؤل عن مراقبة الجودة حاليا)، يهمني أن أعرف ملاحظاتك هذه بشيء من الوضوح، بصراحة نحن لا نتلقي أي مردود من الآخرين تقريبا ونعتمد على أنفسنا في محاولة اكتشاف الأخطاء/العيوب. الترجمة مليئة بالأخطاء الإملائية والنحوية والصياغية وو (بعضها اكتشفناه ونعمل على إصلاحه وبعضها في انتظار من يكتشفه)

      خالد حسني @ 05:15 2007/05/01

  3. اوبونتو ؟ يع!

      Mohammed Sameer @ 13:15 2007/05/01

  4. ايوه انا عايز من دا
    هاتوا لى من دا
    يا علاء انفخ البلالين على ما اجى

      بيسو @ 15:38 2007/05/01

  5. [...] المصدر: مدونة طي المتصل [...]

      م.س. احجيوج » جربت أوبنتو؟ @ 23:46 2007/05/01

  6. قشطة يا مالك :)

    حاضر يا خالد، هاجمع ملاحظاتي و أرجع لك؛ أول ما أصلح grub ال بوظته بعد ما نشرت التدوينة.

    سمير، خليك أنت في توزيعة النازيين بتاعتك..و بعدين “يع” على أي اوبونتو فيهم؟

    بيسو، أنت كدا بتخبط في الحلل P;

      ألِف @ 23:48 2007/05/01

  7. صحيح الراجل مارك فاتح بيوت كثير و خيره مغرقنا لكن، وموضوع الاعتماد على توزيعة أفريقيا له وجاهة رومانسية لكن معلش أوبونتو يع. ماندريفاوي على طوووووووووول.

      Alaa @ 03:10 2007/05/02

  8. ahmad Shokran nice information

     tamer @ 04:52 2007/05/02

  9. بيييب بييب شاتلورث، بييب بييب بييب كانونيكل.
    و لو ان انا لي تحفظات أيديولوجيه على أوبنتو (حلوه أيديولوجيه دي؟) لكن أوبنتو توزيعه كويسه جدا مقارنة بالشئ المدعو ماندريفا (هستخبى من علاء سنتين علشان الكلمه دي بس الأجر على الله بقى) و بالتوزيعات التانيه الحره الموجوده دلوقتي.

    حلوه أوي التدوينه :)

      BooDy @ 09:23 2007/05/02

  10. عموما، ماندريفا لما اتعمل كان الهدف برضه هو تسهيل الاستخدام و تقليل التعقيد على المستخدمين الكتاكيت و يعتبر توزيعة فرفورة، دا مش عيب.
    النهاردا بقى عنده 9 سنين و بقى له شنة و رنة و بيعتبر elite! شوف يا أخي الدنيا! (مش 133t قوي يعني)
    و مع كدا واحد دبياناوي زي سمير بيعتبر توزيعته über! (برضه مش قوي، أنا عارف)

    في الآخر، تقنيا يعني، أي لينكس ممكن يعمل ال بيعمله أي لينكس.

    أنا كنت متوقع أن علاء يقول كدا و حذرت بيسو؛ أوعى يضحك عليك و يركب لك حاجة خضرا و يقول لك هو دا أوبونتو. قُل وراي: أوبونتو لونه لون الكراميل :)

    ميزة أوبونتو على كل الباقيين في رأيي هو المجتمع بتاعه.
    المهم يكون محقق لأغراض المستخدم.

      ألِف @ 11:41 2007/05/02

  11. صحيح ابونتو متفوقه فى شكلها الجمالى لبيئة سطح المكتب وموقعها اللذيذ والمصمم بشكل جيد جدا انما فعليا دبيان اسهل من ابونتو ولو جربت دبيان هتعرف انا اقصد ايه لانه فلسفة دبيان بتراعى حاجتين وبتوازن بينهم فى نفس الوقت

    المستخدم الجديد للنظام والذى يريد انجاز عمله بأسهل الطرق
    المستخدم اﻷكثر خبره ودرايه بدهاليز النظام والذى يريد انجاز عمله باسرع الطرق ;)

    انما الست ابونتو بتخفى وبتعطل حاجات كتير عن المستخدم المتقدم واوخده نفس سياسة ميكروسوفت فى ويندوز ودى حاجه تشل طبعا

    طبعا دبيان تسويقيا فاشله جدا وموقهم سيئ الى اقصى درجه ويخلى اى حد بيتصفحه يقفله على طول لانه زى المتاهه div> الراجل اللى نجح فى الانتخابات الاخيره ومسك المشروع برنامجه الانتخابى هايل وفعلا حط ايده على نقط ضعف دبيان من ناحية التسويق وتصميم الموقع والشكل الجمالى لبيئة سطح المكتب

    اذا ومن موقع هذا اعلن مناصرتى التامه للجد اﻷكبر دبيان لينكس أل جنو ودعواتى لابنتو بالابتعاد عن الطرق الضبابيه واتخاذ طرق اكثر وضوحا .

    هذا وبالله التوفيق

      AMS @ 13:59 2007/05/02

  12. كنت بس عاوز اضيف حاجه كمان بالنسبه لموضوع مجتمع ابونتو وهو انه متنسوش ا مجتمع ابونتو دا جزء من مجتمع دبيان فى الاصل وناس كتير اتحولت لابونتوا سواء مستخدمين او مطورين بسبب كتير من السلبيات فى دبيان

    انما فعليا برده مجتمع دبيان مازال كبير جدا و جوجل كدا وانت تشوف :)

    مساء الفل

      AMS @ 14:05 2007/05/02

  13. من العرض السابق
    انا فهمت ان اوبنتو مش بياخد مساحة كبيرة
    وممكن تشغيله من على اسطوانة
    المشكلة التى اواجهها في مندريفيا ان فيه عندى تقريبا فوق العشرة جيجا ميتين بدون اى استخدام
    —————— —
    الازمة الثانية اى محرر نصوص مع ماندريفي
    لما بتكتب عربي بيدخل الحروف في بعضها
    ودى حاجة ممكن مش تكون مهمة للبعض او حاجة بسيطة
    لكن بالنسبة لحد الاستخدام الاكبر للكمبيوتر هو الكتابة بالعري
    فدى مشكلة عويصة

      بيسو @ 14:16 2007/05/02

  14. كنت كافرا استخدم الويندوز ، ثم لما هداني الله الى لينوكس استخدمت التوزيعات الاشهر على غرار اوبن سوسي و ريدهات و فقعني حجمهم الكبير و تعقيد عملية التثبيت .. بعدها استخدمت سلاكس ، ثم DSL ثم هداني الله الى اوبنتو !
    بسيط و سريع و صغير نسبيا و غير معقد بالنسبة لواحد جاهل – باعتبار ما كان يعني – و عاجباني جدا المزتين اللي في الصورة دي
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Ubuntu_Login.png

    خسارة انهم مكانوش قالعين الفانلات زي الواد الخنشور اللي معاهم !

    الغرض من هذا التعليق هو :
    1- تبيان اني عبقري يعرف اسماء بضعة توزيعات لينوكس
    2- شاب مراهق ﻻ يكتب تعليق بدون نكتة جنسية
    3- الاجابة على العنوان الرئيس للتدوينة !

      ghost @ 15:12 2007/05/02

  15. > الازمة الثانية اى محرر نصوص مع ماندريفي
    لما بتكتب عربي بيدخل الحروف في بعضها
    ودى حاجة ممكن مش تكون مهمة للبعض او حاجة بسيطة
    لكن بالنسبة لحد الاستخدام الاكبر للكمبيوتر هو الكتابة بالعري
    فدى مشكلة عويصة

    مع كاتوب مفيش مشكله :)

    بس هو فيه حزم أر بى ام ليه ؟ —– > اسأل سمير بقى

      AMS @ 15:30 2007/05/02

  16. بالصدفة قرأت تدوينتك بعد مشاهدة شجرة النسب لتوزيعات لينكس.

     أحمد @ 04:33 2007/05/04

  17. Good one … we really needed such article in Arabic for the sake of spreading GNU/Linux … Nicely done mate

      CVirus @ 13:45 2007/05/04

  18. أيوة جربت. أكتب هذه التعليق بعد ساعات من تثبيت أوبونتو،، فقد سئمت من تحميل اسطوانة دي.في.دي كل بضعة أشهر ﻷحدث ماندريفا. انطباعي الأول لا بأس به، و إن كان لا شيئ يتفوق على سهولة أدوات دراكس في ماندريفا. المقارنة بين أي توزيعة لينكس و وندوز ظالمة، ففي لينكس بإمكانك أن تعرف و تفعل المزيد إن أردت. وندوز لا يسمح بذلك. لينكس أيضا أسهل :)

    خالد يقوم بتعريب جيد لواجهة جنوم الرسومية، إلا أن هناك مساحات واسعة للتحسين بالطبع. أتمنى لو لدي الوقت لأساهم أكثر في تعريب واجهة رسومية. اختياري سيكون كيه.دي.إي، ربما في النسخة الرابعة.

    كتوب له حزمة آر.بي.إم. مشكلتك الحقيقة يا بيسو في أطقم الحروف العربية.

      عمرو غربية @ 13:47 2007/05/04

  19. بالمناسبة ، فيه حل تاني غير لينوكس للناس اللي بتستخدم برامج معينة ملهاش بديل حر/مجاني في لينوكس هو ReactOS

     ghost @ 15:45 2007/05/05

  20. أحمد، أشكرك على شجرة عائلة لينكس، كنت رأيت واحدة مماثلة للغات البرمجة في موقع أورايلي منذ بع سنوات.

    يا أستاذ شبح، كنت أنوي استعراض نظام رأكتوس في يوم من الايام، لكني كنت سأؤجل ذلك سنة؛ عندما يتقدم إلى مرحلة كافية تجعله صالحا للاستخدام.

      ألِف @ 06:36 2007/05/06

  21. طيب بعني الضالين امثالنا ينضموا لأي دين

    ارجو من الكهنة الاتفاق عشان ما تصعبوش الدنيا على الغلابة زينا

    ممكن حد كمان يعمل (او يشاور) على تصنيف حسب درجة معرفة المستخدم واحتياجاته (جرافيكس- فيديو- مجرد كتابة)- كمان حسب احتياجات النظام من ناحية الذاكرة والهارد ديسك

    هل فيه نظام افضل للأطفال؟ احمد (ابني) عاوز جهاز وهو بيستعمل وندوز زي الجن- بيتعلم لوحدة وبيعرف يغير التظبيطات- بس لازم واجهة رسامية (مساء الفل ياعمرو)

    في انتظار النور

      وائل @ 11:19 2007/05/14

  22. البرمجيات الحرة تسمح بالتنقل بين الأديان–آسف التوزيعات. الأسهل أن تبدأ بتوزيعة يمكنك الحصول على دعم لها من معارفك.

    لاحظت أن دبيان–و بالتالي أوبونتو–يحوي حزما كثيرة للأطفال. أكثر الواجهات الرسومية شهرة و كفاءة هما كي.دي.إي و جنوم. الواجهة الرسومية طبقة تعمل فوق التوزيعة مستقلة عنها. أي أن أي توزيعة ستعمل عليها أي واجهة رسومية.

    أنت من الأحرار يا وائل.

    The light comes from within

      عمرو غربية @ 11:49 2007/05/14

  23. السايت بيقول المينيمام ريكوايرمنتس 256 رام

    ده شغال ولا 512 اول استفتاح

    ما تقوليش شغال وهو بياخد ساعة عشان يقوم لو سمحت

     وائل @ 19:28 2007/05/15

  24. من الواضح إن احنا قرايب ولا يوجد في موقعك ما يدل هليك.
    إنت فعلا تستفزني؟
    فأنا معجب بكتاباتك على مدونتك ولا أعتقد أنني أختلف معك.
    على كل حال أنا فعلا جديد على نظام لينوكس فإبنتي هنا تستخدم لينوكس وقد حاولت أن أتعلمه ولكن لم يعد لدي الحماس للقراءة ولكنني أتعرف عليه بالتدريج. فأنا أستخدم توزيع فيدورا. والعربي مش عاجبني وكنت ناوي لما ألاقي وقت أشوف الولاد الحلويين بتوع مصر والظاهر إنت منهم. غالكود العربي إللي بستخدمة مفيهوش فونت تاهوما إللي بحب أستخدمة والحروف المركبة زي اللام ألف مبتبقاش حرفين.

    أنا تصفحت على السريع مدونتك وقد قرأت ما كتبته عن الدستور سابقا وربما قد نقلته بالنص في موقعي.

    سلام وأسعدني لقائك أيها المجهول المعلوم

    عزت هلال
    http://ebd.helalsoftware.net

      عزت هلال @ 06:54 2007/05/16

  25. و الله يا بوحميد انا نفسى أنزل الاوبونتو عندى على الجهاز بس هو بعافية حبتين… يعنى بنتيوم تو … تعتقد يقبل الاوبنتو و لا يكون تقيل عليه

      Bahz Baih @ 00:32 2007/05/22

  26. لأ يا وائل، بيشتغل كويس جدا على 256 م.بايت

    عزت هلال، أهلا بك.

    مش عارف يا بهظ الاستعمال هيكون مريح و للا لأ في الاستخدام كسطح مكتب، مع الواجهة الرسومية و الحركات. جرب الاسطوانة الحية، و بعدين جرب في قسم منفصل على القرص الصلب و في الآخر امسح لو ما عجبكش.

      ألِف @ 12:55 2007/05/27

  27. صدق اللي قال
    الجهل سيد الاخلاق

    انا قريت التدوينه دي فوق ال5 مرات اني افهم حاجه ابدااا

    محتاجه اروح اتعالج عند دكتور برمجيات كويس

      shaimaa @ 02:26 2007/05/29

  28. انا لسّا واصلني طرد اوبونتوا 7.04 هنزله بكره و ربنا يستر لأن دي تجربتي الاولى مع لينكس و لكني متشوق لها

      يساري مصري @ 13:36 2007/06/07


  29. أنا الآن مستخدم لأوبونتو وتركت فيدورا وناوي أطلق ميكروسوفت ويندوز للأبد. صحيح ألونتو بيستهلكلي كوتة الإنترنت في التحديثات التي ينزلها كل شوية خاصة وأنني قد أنزلت الإصدار 7.04 من على الإنترنت وبعدين حطيتة على سي دي واشتغلت العملية بسهولة وزودت الحروف العربي من ميكروسوفت وماشية العملية آخر حلاوة وكل شيء ببلاش ما شاء الله. محرر النصوص إللي نازل هو gedit ودا مبيكتبش عربي كويس الحروف مفرطة؟ وباستخدم المحرر الخاص ب BlueFish وهو محرر خاص بالبرامج لكنه يعرض النصوص العربية بشكل جيد فإذا كان فيه حد عارف محرر نصوص أقضل لأستبدال جي إديت بقى كتر خيره. ناوي أنزل أباتشي وماي إس كيو إل وبي إتش بي بس مع بداية الشهر لما تبدأ الكوتة الجديد وأهو الواحد سعيد جدا إنه بيتعلم وناوي أعمل موقع مخصوص لكن لما أعرف الأول الكلام الروعة إللي إنتوا كاتبينه علشان الواحد ميكررش الجهد.

    تحياتي
    عزت هلال
    eahelal@helalsoftware.net
    حاطت بريدي علشان لو حد عارف محرر كويس للعربي يبعتهولي وعلى فكرة نزلت برنامج شكله روعة لكن مش عارف أعملة تثبيت. البرنامج إسمه AXMedit

      عزت هلال @ 09:46 2007/09/02

  30. كيف يمكن الحصول على نسخة cd مجانية

     طارق @ 14:56 2007/11/12

  31. طارق، يمكنك تنزيل ملف صورة القرص من موقع أوبونتو و تسجيلها بنفسك لو كانت لديك وصلة دائمة بالإنترنت و مسجل أقراص مدمجة، أو نسخها من صديق أو جار.

    أو يمكنك طلب قرص من خدمة shipit ليصلك بالبريد بعد 4 إلى 6 أسابيع.

    عزت، غريب أن الأحرف تظهر مفرطة لديك في gedit! عموما جرب katoob، يمكنك تنزيله من synaptic، و إن كان لديك ملاحظات عليه أبلغها إلى مطوره محمد سمير، فهو يرحب بذلك.

      ألِف @ 23:49 2007/11/12

  32. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

    أعينوني يرحمكم الله في كيفية إدراج الأنترنات ADSL عن طريق كارت شبكة
    يعني :
    1- تنصيب كات الشبكة
    2- الإتصال بالأنترنات في نظام ubuntu 7.10
    وجزاكم الله خيرا.

     sadi612 @ 08:36 2008/01/18

  33. دعوة للمهتمين بخلق مجتمع عربي داعم لأوبنتو الانضمام لمنتدى أوبنتو العربي!
    http://ubuntu.byethost13.com/

      أوبنتو العربي @ 17:11 2008/01/18

  34. عليك السلام يا sadi612،
    أظتك ستجد في المنتدى الذي أعلن عنه المعلق التالي عليك من يجيب أسئلتك بالعربية و يساعدك.
    و عموما، تنصيب بطاقة الشبكة عملية آلية في أوبونتو و لا تحتاج تدخلا.

    أما عن الاتصال بإنترنت عن طريق شبكة إثرنت محلية Ethernet LAN فأظنك تدرك أنك تحتاج إلى مودم ADSL (صندوق يجمع ما بين وظيفة مودم و مُسيِّر و حوَّالة، و عادة جدارا ناريا modem/router/switch/firewall)

    ضبط هذا الجهاز يكون من واجهة تحكماته هو و ليس من أوبونتو؛ و بعد ضبطه بالتنسق مع مورد الخدمة حسب البروتوكولات التي يستخدمونها فلن تحتاج لعمل أي شيء في أوبونتو سوى التأكد من أنه متصل بالشبكة المحلية ثم استخدام برمجيات إنترنت مباشرة.

      ألِف @ 19:29 2008/01/24

  35. دلوقتي بالعب بالايف سي دي وليس لدي مساحة لتنصيب. ما اريده هو تشغيل خاصية المثابرة persistence والتي تتيح حفظ الاختيارات مابين الجلسات المختلفة… الخاصية مشروحة على مجتمع اوبونتو بدءا من 6.06 والمفروض انها تعمل مع 7.10 ولكن لا يحدث…
    حد عنده فكرة… روابط…مجتمعات… اي حاجة

     وائل @ 10:08 2008/02/02

عذرا، التعليقات مقفلة.