هذه الصفحة تعتمد على صفحات الطرز المتراصة (CSS)
| &lArr
2006/05/08

خلّوا علاء يرجع لمنال

خلّوا علاء يرجع لمنال القبض على علاء أحمد سيف الأسلام و 14 آخرين

21:49 27-02-2007

أطلق سراح المعتقلين على ذمة تلك القضية على دفعات بعد أن قضوا في الاعتقال شهرين في المتوسط.

(27) تعليقات

  1. حتى علاء كمان، هما اكيد كان عينهم عليه من زمان، ربنا يرجعه بالسلامة، وربنا مع منال يطمنها عليه

      بنت مصرية @ 04:14 2006/05/08

  2. i was wondering why they did not take him before.
    now i can understand
    they did not take him coz he was famouse and people in EU and USA knew him coz he win a trofy in tunisia and now no one remember him abroad so it’s time to give him some bad times
    god with all people who wants the best for egypt
    ahmed

     ahmed @ 10:01 2006/05/08

  3. هو مفيش غيرهم مقبوض عليه .. ماتبطلوا الخولنه بقى .. ده احسن حاجة لمنال ان الخول بتاعها اتقبض عليه

      شخه @ 14:28 2006/05/08

  4. الشخة ال فوق: لما غيرهم اتقبض عليه عمالنالهم أكتر من كده. كونك ما تعرفش مش معناه أنه ما حصلش. استرجل انت شوية و بطل ولولة و تلقيح كلام.

      ألِف @ 14:33 2006/05/08

  5. كلنا علاء، وكلنا مالك. وكلنا معتقلون. ومن لم يُعتقل من قِبلِ كيان الاستبداد هذا، فهو معتقلٌ داخلَ أسيجةِ الرداءة. كلنا طالتنا رداءة الأحوال، ولا عزاء.

    لهم كل التقدير، لأنهم في وجه المدفع. ولهم كل التحيات، لأنهم ليسوا من القاعدين.

      ma @ 16:28 2006/05/08

  6. خلاص الحكومة هيا اللي جابته لنفسها… يسحملوا بقي كل الضغط اللي هيجلهم… وللا يخرسوا كل الناس اللي عرفت و هتعرف.. بجد هي دي البداية

     ahmed saad @ 18:16 2006/05/08

  7. مش لقية كلام اقوله انا مخنوقة و حسه إني عاجزة الصبح حاولت اكلم علاء على تليفونه كانت رساله هذا الرقم غير صحيح ,عملوا إيه ولاد ال…… في موبايلك يا علاء و معاك و مع الباقيين مش عرفة أقول إيه

     واحدة مصرية @ 18:22 2006/05/08

  8. انا مش عارف مين علاء ولا مين منال بصراحه

     عبد العزيز محمود @ 22:46 2006/05/08

  9. هذا هو النموذج المصري الذي و للأسف يطالب به بعض السوريون… و كما نقول في سوريا: مرحبا حرية…

      عمرو الفحام @ 15:35 2006/05/09

  10. النموذج المصري!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    عارف لما واحد عنده مركبه قسطرة في بتاعة يحسد واحد عنده البواسير في مخة، دا بالضبط المعنى اللى أنت بتقوله من تعليقك يا عمرو

      بيسو @ 00:14 2006/05/10

  11. فيه 48 معتقل فى السجن يابهوات يامنصفين يابتوع الكلام واللسان الطويل اشمعنى علاء يعنى اللى قالبين الدنيا عليه وفين الباقيين فين صورهم فين الشغل اللى اتعمل عشانهم ايه يعنى معنى سيبوا علاء يرجع لمنال ماهو كل المعتقلين عندهم ناس عاوزين يرجعولهم ، عندهم زوجات او حبيبات او امهات او اشقاء ، كمال خليل بيدخل السجن ويخرج من سنه 72 ماقلتوش ليه سيبوا كمال خليل يرجع لمراته واللا هو التعريص بقى فى كل حاجة حتى فى السجن والاعتقال ، شوية عدل عشان الواحد قرف منكو اكتر من الحكومه ، لو عاوزين الناس تتعاطف معاكوا اكتبوا عن كل المعتقلين وليس عن ربكم الاعلى علاء ، وعن الهة الحب والجمال منال ، قولوا سيبوا المعتقلين يرجعوا لاهاليهم وحبايبهم زى مابتكتبوا سيبوا علاء يرجع لمنال ، وكأن قضية الوطن كله تتلخص فى كيفية رجوع علاء لمنال .. ثم شعار سيبوا علاء يرجع لمنال ده لامؤاخذة يعنى عامل زى شعارات المعرصين مالوش اى علاقة بالسياسة واللا انتوا شوية بغبغنات كل ماواحد يعمل حاجة تقلدوة من غير ماتشغلوا مخكوا .. احه ..؟

    الافراج عن كل المعتقلين فورا ومن ضمنهم علاء وترتيب اسماءهم حسب الحروف الابجدية وليس حسب التعريص والمهلبية

     Zeft @ 08:01 2006/05/10

  12. علاء مين دا شكله (عليا) هو دا اللى كان ناقص علاء ومنال حنخلى البلد كلها معرصه علشان خطرهم ثم ان منال دى الشرموطة بتاعتة والا مراتة احنا عايزين نعرف والا حتى دى كمان مش من حقنا نعرفها الله يحرق علا على منال ويجعلة عامر

     ناجح @ 11:20 2006/05/10

  13. الزفت ال فوق، لو كنت قريت ردي على الشخة ال قبلك كنت عرفت أننا عملنا أكتر من كدا لناس تانيين قبل علاء، بعضهم في رأيي ما يساويش بصلة و بعضهم هيفرح فينا كلنا لو اتمسكنا (و حصل) لكن دافعنا عنهم لأننا بندافع عن حقهم في حرية الرأي مش عن فكرهم نفسه، و دي حاجة أنا مش متوقع أنك تفهمها بسهولة.

    و لو أخدت بالك أننا بنقول علاء و ال معاه، يعني بنستغل شهرته علشان نجذب انتباه الإعلام ال ما سمعش عن أسماء الآخرين قبل كدا. لو كل واحد فكر 4 ثوان قبل ما يفتح بقه و يشتم كان هيبقى حالنا أحسن بكتير. في العمل المباشر و السياسي في ناس دورها أنهم يتقبض عليهم علشان الإعلام يخاذ باله لكن لسه كتير عليك أنت و ال زيك لما تفهمو دا.

    و لو تبعت الرابط ال ورا لافتة مالك هتلاقيه بيربط إلى صفحة فيها أسماء كل المعتقلين و تواريخ اعتقالهم.

    لا أنا و لا غيري ادعينا أننا منظمات حقوقية. كل مجموعة من واجبها تدافع عن معارفها و كمان شوية عن الناس التانيين في الدائرة الاوسع، و لو كلنا عملنا كدا مش هيفضل فيه سجناء رأي؛ لكن أنا عن نفسي ما أعرفش كل الناس و ما عنديش صورهم كلهم و إن كنا بنحاول نعمل دا حاليا لكننا مش مهتمين خالص أننا نعلمك على يد محضر بخططنا علشان نتجنب سبابك. حاول مرة تفترض حسن النية بدل ما تموت من النفسنة ال هتاكل دماغك.

    المحامي ال بيدافع عن علاء هو أبوه ال بيدافع عن آلاف المعتقلين التانيين من قبل ما ابنه يُعتقل و برضه كان فيه ناس زيك بتشتم فيه.

    كون أن كمال خليل بيدخل السجن من سنة 72 دي تسأل عنها الأجيال ال قبل كدا أو تسأل نفسك لو كنت من عمره: ما فتحتش بقك ساعتها ليه يا فالح!

    موضوع البغبغانات دا بيوضحلنا أنك بالإضافة إلى كونك حمار سوّ ما بيعرفش غير الرفس فأنت كمان منحوس لأنك جيت لي أنا بالذات ال عامل اللافتة علشان تقول لي أني حاططها زي البغبغانات! يعني حتى الحمورية فلتت منك و ما فلحتش فيها.

    احنا مش جمعية معونة الشتا و مش عاوزين الناس تتعاطف معانا؛ احنا مش بنشحت من الناس كرامتهم. ال عاوز يحفظ كرامته و يدافع عن حريته هيعرف يعمل إيه؛ ال هيسكت النهاردا أو يكسر مجاديف الناس بأي ذريعة خايبة زي بتاعتك دي بكره مش هيلاقي حد يفتكره لما ييجي عليه الدور، و تأكد أنه دورك هييجي حتى لو ماشي جوّه الحيط و بتعمل و تعتقد بكل ال بيقولولك عليه.

    الناجح ال بعد الزفت: لأ مش من حقك تعرف حاجة خالص؛ و بعدين جات على دي ال عاوز تعرفها!
    ممكن طبعا تتريق على أشكال الناس بس فرّجنا خلقتك علشان نعرف نتّريق عليها كمان.

      ألِف @ 11:51 2006/05/10

  14. ألف … ببساطة احييك

      dido's @ 14:41 2006/05/10

  15. الف
    تعليق “زفت” دي المرة الثالثة اللي اشوفه فيها, تقريبا بتقص و بتلزق في كل مدونة , و رديت مرتين عند شريف عبد العزيز و مختار ,

    احتراماتي على ردك

      bluerose @ 16:14 2006/05/10

  16. تصفيق حاد يا ألف!

      سقراط @ 22:39 2006/05/10

  17. god with you mannal your freinds
    in helwan uni

     mohammed @ 23:27 2006/05/10

  18. ايها الراقدون في الثرى.. هو احنا فالحين اوي نشتم بعضنا و نهزء بعضنا .. كل واحد هايحس بموقف المعتقلين لما يجي اليوم ( و على فكرة قريب اوي) اللي يدخل فية المعتقل من غير سبب , إلا انه قال للظلم لاء كفاية كدة, حرام شعب بحاله يضيع في 25 سنة بس ,, يا ناس بقى بزمتكم دي مصر ؟؟؟ اللي ما يعرفش من الشباب يسأل والدة أو والدتة أو حد كبير و يقوله.. هي مصر كانت عايشة ازاي قبل كدة قبل 25 سنة ؟ و دلوقت احنا عايشين ازاي؟ و هو يعرف انة أن الأوان اننا نحترم بعض و نرد على بعض و كمان نعلق على اي موضوع بموضوعية و عقل و أدب .. يا اهل الأدب.

     احمد @ 12:49 2006/05/11

  19. عارف انني جاي متاخر ومش وقته، بس ما قدرتش ما احييش الف في رده على الزفت
    تحية حارة

      darsh @ 22:58 2006/05/13

  20. أتمنى يكون بخير فعلاً هو واللي معاه..بنتطمن منكم.

      mist @ 14:44 2006/05/15

  21. دايما وبالذات في مصر بنشوف ناس غير مستفيدة من اي شىء بتعمله و لكن مصممة على لعق احذية الحكومة . الجهل المنتشر في بلادنا بسبب الفقر جعل الناس البسطاء تتعلم خيانة القيادات الفكرية للثورات وتكسير المجاديف بدلا من المؤازرة.الجهل علمنا الانغلاق على عاداتنا و ان من يخرج عنها يصبح الكافر الفافي الخول المعرص. اللي ما عندوهش كلمة حلوة و مش جاي يساند واحد من المعتقلين زي علاء او كمال خليل او غيرهم فعليه ان يحاول الوصول لشرف الدخول للمعتقل وفقط حينها سيعلم ان حياته ليس لها قيمة بتاتا. و انه مجرد بق او خرم طيز ما يخرج الا خرا.

     المسافر في اوروبا @ 10:54 2006/07/11

  22. بامانه كده انا شايف ان الاخ (الف)مكبر موضوع الاستاذاللى فى الصوره والمشكله الاكبر انها مشكله تفكير شعب عايش بقالو سبعه الالف سنه بنفس النظام وكمان واثق تمام الثقه ان الاستاذ الف ده لو مس حكم البلد مش هتتغير كتير بل بالعكس هيبقا اسوء
    لانه من الاخر احتكر الفكر ليه هو بس نفس نظام الاعلام الفاشل اللى عندنا اللى بيفرض علينا راى هو بس اللى عايزنا نشوفه
    كفايه بقا كلام مالوش معنى ولو زعلان على الراجل اللى اسمه علاء متقلقش عليه هيخرج هيخرج
    بس نصيحه حالو مره واحده تعملو لمصلحة البلد مش لمصلحة افراد لان البلد كلها ظروفها اصعب من الاخ علاء الشعب مش لاقى ياكل وانت عامل موقع كامل علشان واحد هيبات فى الحبس ليلتين
    مفيش فايد

     مفيش فايده @ 19:14 2007/02/25

  23. اليائس من حياته، مفيش فايده: أنت بُعثت امتى؟!

    أولا:
    علاء و مالك و وائل خليل و كمال خليل و فوزي و عشرات المعتقلين ال معهم خرجوا كلهم من حوالي ثمانية أو تسعة أشهر بعد أن قضوا شهرين في المتوسط في الحبس. و هم كانوا من المعتصمين أمام نادي القضاة تضامنا مع القضاة الإصلاحيين.

    فين الموقع الكامل ال أنا عامله! أنت غلبان قوي.
    دي صفحة واحدة في مدونتي الشخصية، و الصفحة دي جزء من حملة إعلامية أكبر من كدا بكتير شارك فيها أشخاص لا أعرفهم كلهم؛ حملة لا يمكنك تصور مداها و لا حجمها الحقيقي من مجرد الاطلاع على هذه الصفحة، لكن إذا كانت لديك القدرة التقنية فقد يمكنك تتبع آثارها بلغات مختلفة على وب، و هو جزء من حجمها لأن امتداداتهات كانت في الصحافة المطبوعة و التلفزيونات و الإعلام التقليدي في دول كثيرة في ييجي أربع خمس قارات كدا.

    الهدف من الحملة لم يكن شخصيا، فغير أن علاء صديقي فقد مكنتنا شهرته – التي سبقت بوادرها اعتقاله و ازدادت بعده – من أن نشكل ضغط على الحكومة يُعتقد أنه حسّن قليلا من ظروف اعتقاله و العشرات الذين كانوا معه و حمايتهم من المعاملة السيئة التي يتعرض لها آخرون.

    لو تصفحت المدونة هتلاقي مساهمات مني في حملات أخرى لأشخاص آخرين غير علاء اعتقلوا في أوقات مختلفة.

    الناس دول ما اعتقلوش من بيوتهم لأنهم متخانقين مع مأمور النقطة، دي مش مشاكل شخصية؛ دول اعتقلوا من الشارع لأنهم كانوا بيسخروا وقتهم و جهدهم و مواردهم المادية و سلامتهم الشخصية في سبيل قضايا هم شايفين أنها وطنية تهم الشعب ال أنت بتتكلم عليه، منها أن الشعب مش لاقي ياكل!

    دي مساهمتي على قد فهمي و على قد قدراتي. أنت عملت إيه في أي حاجة من ال أنت بتلطم عليها؟ غير أنك بتكسر في مجاديف الناس يعني؟

    أنت قريت التعليقات الأخرى؟

    بني آدم عجيب صحيح! أنت بني آدم فعلا؟
    معلش يعني، أنا بأسأل لأن أنا أعرف عيال يعرفوا يكتبوا برمجيات من بضعة أسطر تُبدي من الذكاء أكثر من ال أنت أبديته في التعليق دا!

    ثانيا:
    فين في المقالة دي، يا محترم، ظهر لك أني محتكر الفكر لنفسي؟
    إيه هي الآليات ال منعت بها أمثالك من المفكرين المعارضين للفكر ال أنا بأروج له من أنهم يروجوا فكرهم المختلف؟
    فين المعتقل ال أنا حابسهم فيه و الرقابة ال بأمارسها عليك أو على غيرك؟!

    و ما تخافش، لما أمسك البلد مش هاسجنك.

    للحق: التقصير ال مني هو أني ما حدثتش المقالة بتنويه يقول أنهم أفرج عنهم، لكن دا مش واجب عليّ يعني؛ و بعدين دا حتى أهل الكهف عرفوا خلاص أن الأستاذ ال في الصورة خرج. دي بي بي سي عرفت يا راجل!

      ألِف @ 22:04 2007/02/25

  24. والله يا استاذ الف انا مبسوط من الرد بتاع حضرتك
    ومن الاسلوب كمان
    فعلا اسلوب محترم
    الوقتى بقا اسمحلى اعلق
    انا والله ما ليا اى علاقه ولا اعرف مين الاستاذ اللى فى الصوره ولا الست اللى معاه كمان. انا احكيلك اللى حصل .كنت قاعد فاضى عادى زى باقى الشباب الفاضى وانت عارف انهم كتير وبتهيقلى انت واحد منهم بدليل الوقت اللى انت لاقيته انك ترد على كل الكلام الفاضى المكتوب ده مع احترامى طبعا لانه لو دل على شىء فبيدل على عالم فاضيه ما علينا…المهم دخلت على موقع جوجل للبحث اكيد انت عارفه يعنى وتخيل كتبت ايه
    مع الاعتذار فى اللفظ كتبت (الخولنه)اول نتيجه للبحث كانت الصفحه اللى انا كتبت فيها التعليق اللى حضرتك رديت عليه بشكل جميل جداوممكن سيادتك تتاكد من كده بنفسك وجرب
    وعلشان اقطع عليك السكه فى اى كلام مالوش معنى انا مش من اياهم يعنى مش خول ولا حاجه هو الموضوع كله انى فعلا فاضى
    وللاسف لقيت واحد فاضى زيى اللى هو حضرتك .كلمه اخيره لو سمحت انا دخلت الوقتى على الموقع علشان والله حسيت انى اتبعتلى رد منك لانه واضح انى جيت على الوتر يعنى كلامى وجعك والله اعلم لانه لو كان كلام فاضى مكنتش حضرتك كتبت كل الكلام الجميل ده فى تعليقك . بالمناسبه انا مش فكرى هدام ولا حاجه انا بس نفسى اشوف حد يفيد البلد بجد ويعمل لها حاجه وميكونش كلام ونمسك فى بعض وخلاص . وانا اسف انى كتبت كلمة خولنه فعلا اسف
    مفيش فايده

     مفيش فايده @ 20:35 2007/02/27

  25. بالمناسبه…. معلش نسيت ارد على اتهامك ليا انى بقول عليك محتكر الفكر لنفسك.. للاسف بقا انا مش بتهمك ولا حاجه… والناس اللى كاتبه تعليقات ليها عنين وبتشوف
    يا ريت تقرا تعليقاتك على اى حد معارض حضرتك فى كلامك المزوق
    يا اخى اقرب دليل ردك عليا انا شخصيا مع انى مغلطش فيك فى حاجه اصلا
    وبتسالنى اذا كنت بنى ادم ولا لا ؟؟؟؟
    المشكله انك المفروض انك تسال نفسك الاول
    الازمه الكبيره انها ازمة اخلاااااااااااااااق
    فعلا ازمة اخلاق
    يا محترم!!!
    مفيش فايده خالص

     مفيش فايده @ 20:52 2007/02/27

  26. انا شايف انه من الأحسن انهم يعتقلوا منال هى كمان ويتقبلوا فى المعتقل ويجبولنا مسجون صغير نلعب بيه بدل ما يفرفعوا مرايرنا منا أعتقلت قبل كده متعملتش الضجه دى مع انى كنت قبل الامتحانات بأيام والسنه راحت عليا محدش عمل الدوشه دى ولو كان الهدف ان علاء يخرج عشان خاطر منال يبقى يارب يارب يارب ميخرج انا افتكرت ان علاء ومنال عملين فلم جنسى وهو احتمال وارد برضه

      عادل @ 22:54 2007/03/05

  27. كونك اعتُقلت و ماحدش عبرك فدي غلطة الناس ال بتشتغل معاهم، مش غلطة منال و لا علاء.

    و بعدين ما فيش حد اعتقل لقضية هو مؤمن بها (مش علشان سرق فرخة مثلا) و بيتمنى الاعتقال للناس التانيين.

    اطلع من دول يا عادل. قل أنك غيران يا عادل.

    أنت تبع اليائس من حياته؟

      ألِف @ 21:04 2007/03/06

عذرا، التعليقات مقفلة.